Sunday, February 18, 2018

kisah Nabi Adam Alaihisalam

 Kisah Nabi Adam Alaihi Salam dan kaitannya dengan  Kalimah Suci La ilah ha ilAllah




 Kali ini saya  akan menceritakan dengan lengkap bagaimana sejarah penciptaan Nabi Adam Alaihi Salam  dan perjalanan hidupnya hingga wafat. Suatu ketika, Allah berbicara di hadapan para malaikat. Isi pembicaraan berkisar tentang penciptaan Nabi  Adam Alaihi Salam. Nabi Adam Alaihi Salam  dan keturunannya ini kelak akan menjadi khalifah (wakil) Allah di bumi. Tugas mereka memakmurkan bumi. Mendengar penjelasan itu, para malaikat hairan. Kenapa harus Nabi Adam Alaihi Salam  dan anak cucunya yang menjadi khalifah? Mestinya, malaikat yang diberi kehormatan seperti itu. Bukankah malaikat senantiasa bertasbih kepada Allah? Bumi akan aman bila dihuni para  malaikat. Tidak akan  ada kerosakan  dan pertumpahan darah.

Keraguan para malaikat sebenarnya tidak beralasan. kerana,narnya tkerana,Nabi  Adam Alaihi Salam mempunyai beberapa keistimewaan. Nabi Adam Alaihi Salam diciptakan terus  oleh  Allah. Ruhnya juga  ditiupkan oleh Allah . Selain itu,Nabi  Adam Alaihi Salam  juga di kurniakan  Aqal. Berkat Aqal inilah Nabi  Adam Alaihi Salam boleh mengingati , mempelajari, dan memahami Nama Nama . Aqal inilah yang memungkinkan Nabi Adam Alaihi Salam dan anak cucunya boleh  menjalankan tugas sebagai khalifah di bumi. Keistimewaan ini benar-benar terbukti. Nabi  Adam Alaihi Salam mampu mengungkapkan nama  nama. Kemampuan ini ternyata tidak dimiliki oleh  para malaikat. Mereka idak mampu melakukan nya  ketika disuruh untuk melakukan hal sama. Akhirnya, para malaikat pun mengakui keistimewaan Nabi Adam Alaihi Salam

Mari kita Renung Sebentar . Apakah Kaitannya Kisah Nabi Adam Alaihi Salam di atas  dengan Ayat 25 dari Surah Anbiya

"Dan Kami tidak mengutus sebelummu seseorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahawa sesungguhnya tiada ILAH  melainkan AKU; oleh itu, beribadatlah kamu kepadaKu".

Dalam ayat di atas ,Jelas menyatakan bahawa seluruh Para Nabi Di Wahyukan La ilah ha ilAllah termasuklah Nabi Adam Alaihi Salam.


Ikuti kisah seterusnya kisah Nabi Adam Alaihi Salam di Coretan yang akan datang tentang "Nabi Adam Berasal Dari Tanah "

https://syahadahqolbu.blogspot.my/2018/02/kisah-nabi-adam-alaihisalam.html

0 comments:

Post a Comment