Tuesday, February 13, 2018

Orang Kafir MELIHAT Api, Nabi Ibrahim 'Alahissalam MENYAKSI Api!! : Kisah Nabi Ibrahim 'Alahissalam


لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
“Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al Quraan itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.” (Surah Yusuf: 111)
وَإِنْ تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
“Dan jika kamu (orang kafir) mendustakan, maka umat yang sebelum kamu juga telah mendustakan. Dan kewajiban rasul itu, tidak lain hanyalah menyampaikan (agama Allah) dengan seterang-terangnya". (Surah Al Ankabut :18)
Dimulai kisah benar tentang perjalanan hidup seorang Rasul Mulia, Rasul Ulul ‘Azmi, Rasul Kesayangan Allah dengan rakaman doa baginda di dalam Al Quraanul Karim Surah Asy-Syu’ara’ yang menjadi doa ikutan dan harapan seluruh umat Nabi Muhammad agar dimakbulkan Robb Semesta Alam hendakNya…Aamiin Ya Robbal ‘Alamiin
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
83. (Ibrahim berdoa): "Ya Robbku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah hamba ke dalam golongan orang-orang yang soleh,
وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ
84. dan jadikanlah hamba buah tutur yang baik bagi orang-orang (yang datang) kemudian,
وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ
85. dan jadikanlah hamba termasuk orang-orang yang mempusakai syurga yang penuh kenikmatan,
Siapa Nabi Ibrahim السلام عليه  di sisi Robbnya?
Termasuk keutamaan Allah yang diberikan-Nya kepada Ibrahim السلام عليه  adalah, Dia menganugerahkan pada keturunannya kenabian dan penerimaan kitab (wahyu) serta imam kepada manusia. Oleh kerana itu, kita dapati bahawa setiap nabi setelah Nabi Ibrahim السلام عليه  adalah anak-anak dan cucu-cucunya. Ini semua merupakan bukti janji Allah kepadanya, di mana Dia tidak mengutus seorang nabi kecuali datang dari keturunannya.
Demikian juga kedatangan nabi yang terakhir, yaitu Nabi Muhammad , adalah sebagai wujud dari terkabulnya doa Nabi Ibrahim السلام عليه  yang diucapkannya kepada Allah di mana ia meminta agar diutus di tengah-tengah kaum yang umi (tidak tahu ‘membaca’) seorang rasul dari mereka. Ketika kita membahas keutamaan Nabi Ibrahim السلام عليه  dan penghormatan yang Allah berikan kepadanya, nescaya kita akan mendapatkan hal-hal yang menakjubkan. Ia seorang Nabi yang lembut yang penuh cinta kasih kepada manusia dan selalu kembali kepada jalan kebenaran.
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ


“Dan (ingatlah), ketika Ibrahim السلام عليه  diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim السلام عليه  berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang yang zalim". (Al Baqarah:124)
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ
“Dan bacakanlah kepada mereka kisah Ibrahim السلام عليه  ”(Surah As-Syu’ara’:69)
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا
“Ceritakanlah (Hai Muhammad ) kisah Ibrahim السلام عليه  di dalam Al Kitab (Al Quran) ini. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan lagi seorang Nabi”(Surah Maryam : 41)
مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
“Ibrahim السلام عليه  bukan seorang Yahudi dan bukan (pula) seorang Nasrani, akan tetapi dia adalah seorang yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah) dan sekali-kali bukanlah dia termasuk golongan orang-orang musyrik.” (Surah Ali Imran: 67)

إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا ۗ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ
“Sesungguhnya orang yang paling dekat kepada Ibrahim السلام عليه  ialah orang-orang yang mengikutinya dan Nabi ini (Muhammad ), beserta orang-orang yang beriman (kepada Muhammad), dan Allah adalah Pelindung semua orang-orang yang beriman. (Surah Ali Imran: 68)
وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّىٰ
"Dan Ibrahim السلام عليه  yang selalu menyempurnakan janji. " (Surah An-Najm: 37)
وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ ۚ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ
“Dan tidak ada yang benci kepada agama Ibrahim السلام عليه  , melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri, dan sungguh Kami telah memilihnya di dunia dan sesungguhnya dia di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang soleh.”  (Surah Al Baqarah :130)
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
"Sesungguhnya Ibrahim السلام عليه  adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan lagi patuh kepada Allah dan hanif (lurus). Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan. " (QS. an- Nahl: 120)
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ
"Sesungguhnya Ibrahim السلام عليه  itu benar-benar seorang yang penyantun lagi penghiba dan suka kembali kepada Allah." (QS. Hud: 75)
سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ
"(Yaitu): Kesejahteraan dilimpahkan atas Ibrahim السلام عليه  ." (QS. as-Shaffat: 109)
وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا
"Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya." (QS. an- Nisa': 125)
Para ulama berkata bahawa al-Hullah adalah rasa cinta yang sangat. Demikianlah pengertian dari ayat tersebut. Ini merupakan suatu kedudukan yang mulia dan sangat tinggi. Sesungguhnya Nabi Ibrahim السلام عليه  adalah seorang harnba Allah SWT yang berhak diangkat-Nya menjadi al-Khalil. Itu adalah darjat dari darjat- darjat kenabian yang kita tidak mengetahui nilainya.
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ
"Sesungguhnya Ibrahim السلام عليه  itu benar-benar seorang yang penyantun lagi lemah lembut dan suka kembali kepada Allah." (QS. Hud: 75)
 وَإِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ
“ Dan sesungguhnya Ibrahim السلام عليه  benar-benar termasuk golongannya (Nuh السلام عليه  ). (Surah As-Saffat : 83)
إِذْ جَاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ
“ (lngatlah) ketika ia datang kepada Robbnya dengan hati yang suci. (Surah As-Saffat : 84)

Asal usul Nabi Ibrahim السلام عليه 
Nabi Ibrahim السلام عليه  adalah putera Aaazar {Tarih} bin Tahur bin Saruj bin Rau' bin Falij bin Aaabir bin Syalih bin Arfakhsyad bin Saam bin Nuh السلام عليه. Baginda dilahirkan di sebuah tempat bernama "Faddam A'ram" dalam kerajaan "Babylon" yang pada waktu itu diperintah oleh seorang raja bernama "Namrud bin Kan'aan." Keluarga Ibrahim السلام عليه  adalah salah seorang seniman yang terbiasa memahat patung-patung sehingga profesion itu mendapatkan kedudukan istimewa di tengah-tengah kaumnya. Keluarga Nabi Ibrahim السلام عليه  sangat dihormati. Ada pendapat bahawa ayahnya meninggal sebelum baginda dilahirkan kemudian diasuh oleh pakciknya yang dianggap seperti ayahnya. Nabi Ibrahim السلام عليه  pun memanggil dengan sebutan-sebutan yang biasa ditujukan kepada seorang ayah. Nabi Ibrahim السلام عليه  adalah seseorang yang akalnya cemerlang sejak baginda berusia muda. Allah SWT menghidupkan hatinya dan akalnya dan memberinya hikmah sejak masa kecilnya.
Namrud dan Babylon
Kerajaan Babylon pada masa itu termasuk kerajaan yang makmur, rakyat hidup senang, sejahtera dalam keadaan serba cukup tetapi tingkatan hidup rohani mereka masih berada di tingkat jahiliah. Mereka tidak mengenal Robb mereka yang telah mengurniakan mereka dengan segala kenikmatan dan kebahagiaan duniawi. Persembahan mereka adalah patung-patung yang mereka pahat sendiri dari batu-batu atau terbuat dari lumpur dan tanah. Kelompok pertama menyembah patung- patung yang terbuat dari kayu dan batu. Kelompok kedua menyembah bintang dan bulan dan kelompok ketiga menyembah raja-raja atau penguasa Dalam suasana yang demikianlah Nabi Ibrahim السلام عليه  dilahirkan.
Raja mereka Namrud bin Kan'aan menjalankan tampuk pemerintahnya secara kuku besi dan kekuasaan mutlak dalam negara yang luas. Semua kehendaknya harus terlaksana dan segala perintahnya merupakan undang-undang yang tidak dapat dilanggar atau di tawar. Kekuasaan yang besar yang berada di tangannya itu dan kemewahan hidup yang berlebih-lebihan yang ia nikmati lama-kelamaan menjadikan ia tidak puas dengan kedudukannya sebagai raja. Ia merasakan dirinya patut disembah oleh rakyatnya. Ia berfikir jika rakyatnya mahu dan rela menyembah patung-patung yang terbina dari batu yang tidak dapat memberi manfaat dan mendatangkan kebahagiaan bagi mereka, mengapa bukan dia yang lebih layak disembah. Dia yang dapat berbicara, dapat mendengar, dapat berfikir, dapat memimpin mereka, membawa kemakmuran bagi mereka dan melepaskan dari kesengsaraan dan kesusahan. Dia yang dapat mengubah orang miskin menjadi kaya dan orang yang hina-dina diangkatnya menjadi orang mulia.
Cetusan pemikiran dan persoalan Nabi Ibrahim السلام عليه  kepada pakcik baginda
Nabi Ibrahim السلام عليه  mengetahui bahawa ayahnya seseorang yang membuat patung-patung yang unik. Pada suatu hari, baginda bertanya terhadap ciptaan ayahnya kemudian ayahnya memberitahunya bahawa itu adalah patung-patung yang disembah. Nabi Ibrahim السلام عليه  sangat kehairanan melihat hal tersebut. Baginda pernah menunggangi belakang patung-patung itu seperti orang- orang yang biasa menunggang keldai dan binatang tunggangan lainnya. Pada suatu hari, ayahnya melihatnya saat menunggang punggung patung yang bernama Mardukh. Saat itu juga ayahnya marah dan memerintahkan anaknya agar tidak bermain-main dengan patung itu lagi.
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً ۖ إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
“Dan (ingatlah) di waktu Ibrahim السلام عليه  berkata kepada bapaknya, Aazar, "Patutkah kamu menjadikan berhala-berhala sebagai Alihatan? Sesungguhnya aku melihat kamu dan kaummu dalam kesesatan yang nyata". (Surah Al An’am 74)
Nabi Ibrahim السلام عليه  bertanya: "Patung apakah ini wahai ayahku? Kedua telinganya besar, lebih besar dari telinga kita." Ayahnya menjawab: "Itu adalah Mardukh, berhala para berhala wahai anakku, dan kedua telinga yang besar itu sebagai simbol dari kecerdasan yang luar biasa." Ibrahim السلام عليه  tampak tertawa dalam dirinya padahal saat itu baginda baru menginjak usia tujuh tahun.
"Siapa yang menciptakan manusia wahai ayahku?" Si ayah menjawab: "Manusia, kerana akulah yang membuatmu (hasil perkahwinan) dan ayahku yang membuat aku."
Ibrahim السلام عليه  menjawab: "Tidak demikian wahai ayahku, kerana aku pernah mendengar seseorang yang sudah tua yang berkata: "Wahai berhala, mengapa Engkau tidak memberi aku anak."
Nabi Ibrahim السلام عليه  berkata: "Wahai ayahku, jika para berhala membantu dalam penciptaan manusia, maka bagaimana mungkin manusia menciptakan sembahan sendiri?
Jika para sembahan diciptakan dari kayu, maka membakar kayu merupakan kesalahan besar, tetapi katakanlah wahai ayahku, bagaimana engkau menciptakan berhala dan membuatnya dalam keadaan cukup baik, namun bagaimana berhala sembahan itu membantumu untuk membuat anak-anak yang cukup banyak sehingga engkau menjadi orang yang paling kuat di dunia?"
Si ayah berkata: "Benar wahai anakku, Allah yang membantu manusia untuk membuat manusia namun Dia tidak meletakkan tangan-Nya di dalamnya. Oleh kerana itu, manusia harus menunjukkan kerendahan di hadapan berhala dan memberikan korban untuk-Nya." Kemudian Nabi Ibrahim السلام عليه  bertanya lagi: "Berapa banyak berhala-berhala itu wahai ayahku?" Si ayah menjawab: "Tidak ada jumlahnya wahai anakku." Nabi Ibrahim السلام عليه  berkata: "Apa yang aku lakukan wahai ayahku jika aku mengabdi pada satu berhala lalu berhala yang lain membenciku kerana aku tidak mengabdi pada-Nya? Bagaimana terjadi persaingan dan pertentangan di antara Alihatan? Bagaimana seandainya berhala yang membenciku itu membunuh berhalaku? Boleh jadi ia membunuhku juga."
Si ayah menjawab dengan tertawa: "Kamu tidak perlu takut wahai anakku, kerana tidak ada permusuhan di antara berhala. Di dalam tempat penyembahan yang besar terdapat ribuan berhala dan sampai sekarang telah berlangsung tujuh puluh tahun. Meskipun demikian, belum pernah kita mendengar satu berhala memukul berhala yang lain." Ibrahim السلام عليه  berkata: "Kalau begitu terdapat suasana harmonis dan kedamaian di antara mereka."Si ayah menjawab: "Benar."
Ibrahim السلام عليه  bertanya lagi: "Dari apa berhala itu diciptakan? Orang tua itu menjawab: "Ini dari kayu-kayu pelepah kurma, itu dari zaitun, dan berhala kecil itu dari gading. Lihatlah alangkah indahnya. Hanya saja, ia tidak memiliki nafas." Ibrahim السلام عليه  berkata: "Jika para berhala tidak memiliki nafas, maka bagaimana mereka dapat memberikan nafas? Apabila mereka tidak memiliki kehidupan bagaimana mereka memberikan kehidupan?
“Wahai ayahku, pasti mereka bukan Allah." Mendengar ucapan daripada Ibrahim السلام عليه  itu, sang ayah menjadi berang dan marah sambil berkata: "Seandainya engkau sudah dewasa nescaya aku pukul dengan kapak ini."
Nabi Ibrahim السلام عليه ketika remaja
Semasa remajanya Nabi Ibrahim السلام عليه  sering disuruh ayahnya keliling kota menjajakan patung-patung buatannya namun kerana iman dan tauhid yang telah diilhamkan oleh Allah kepadanya ia tidak bersemangat untuk menjajakan barang-barang itu bahkan secara mengejek ia menawarkan patung-patung ayahnya kepada calon pembeli dengan kata-kata:" Siapakah yang akan membeli patung-patung yang tidak berguna ini? "
Selesailah dialog antara Ibrahim dan ayahnya dengan terjadinya pemukulan oleh si ayah terhadap Ibrahim السلام عليه. Kemudian berlalulah hari demi hari dan Nabi Ibrahim السلام عليه  menjadi besar. Sejak usia anak-anak, hati Nabi Ibrahim السلام عليه  menanam rasa benci terhadap patung-patung yang dibuat oleh ayahnya sendiri. Nabi Ibrahim السلام عليه  tidak mengerti, bagaimana manusia yang berakal membuat patung-patung dengan tangannya sendiri kemudian setelah itu ia sujud dan menyembah terhadap apa yang dibuatnya.
Nabi Ibrahim السلام عليه  memperhatikan bahawa patung-patung tersebut tidak makan dan minum dan tidak mampu berbicara, bahkan seandainya ada seseorang yang membaliknya ia tidak mampu bangkit dan berdiri sebagaimana asalnya. Bagaimana manusia membayangkan bahawa patung-patung tersebut dapat mendatangkan bahaya dan memberikan manfaat? Pemikiran ini banyak merisaukan Ibrahim dalam tempoh yang lama. Apakah mungkin semua kaumnya bersalah sementara hanya ia yang benar? Bukankah yang demikian ini sangat menghairankan?
Mihrab Kaum Nabi Ibrahim السلام عليه 
Kaum Nabi Ibrahim السلام عليه  mempunyai tempat penyembahan yang besar yang dipenuhi berbagai macam berhala. Di tengah-tengah tempat penyembahan itu terdapat mihrab yang diletakkan di dalamnya patung- patung yang paling besar. Nabi  Ibrahim السلام عليه  mengunjungi tempat itu bersama ayahnya saat ia masih kecil. Ibrahim السلام عليه  memandang berhala-berhala yang terbuat dari batu-batuan dan kayu itu dengan pandangan yang menghinakan. Hal ini sangat menghairankan masyarakat pada saat itu kerana saat memasuki tempat penyembahan itu, mereka menampakkan ketundukan dan kehormatan di hadapan patung-patung. Bahkan mereka menangis dan memohon berbagai macam hal. Seakan-akan patung- patung itu mendengar apa yang mereka keluhkan dan bicarakan.
Mula-mula pemandangan tersebut membuat Nabi Ibrahim السلام عليه  tertawa kemudian lama-lama Nabi Ibrahim السلام عليه  marah. Hal yang menghairankan baginya bahawa manusia-manusia itu semuanya tertipu, dan yang semakin mempersulit masalah adalah, ayah Ibrahim السلام عليه  ingin agar baginda menjadi dukun saat ia besar. Ayah Ibrahim السلام عليه  tidak menginginkan apa-apa kecuali agar Ibrahim memberikan penghormatan kepada patung-patung itu, namun ia selalu mendapati Ibrahim السلام عليه  menentang dan meremehkan patung-patung itu.
Kisah Nabi Ibrahim السلام عليه  dengan Dukun
Pada suatu hari Ibrahim السلام عليه  bersama ayahnya masuk di tempat penyembahan itu. Saat itu terjadi suatu pesta dan perayaan di hadapan patung-patung, dan di tengah-tengah perayaan tersebut terdapat seorang tokoh dukun yang memberikan pengarahan tentang kehebatan berhala yang paling besar. Dengan suara yang penuh penghayatan, dukun itu memohon kepada patung agar menyayangi kaumnya dan memberi mereka rezeki. Tiba-tiba keheningan saat itu di pecah oleh suara Nabi Ibrahim السلام عليه  yang ditujukan kepada tokoh dukun itu: "Hai tukang dukun, ia tidak akan pernah mendengarmu. Apakah engkau meyakini bahawa ia mendengar?" Saat itu manusia mulai kaget. Mereka mencari dari mana asal suara itu. Ternyata mereka mendapati bahawa suara itu suara Ibrahim السلام عليه  . Lalu tokoh dukun itu mulai menampakkan kerisauan dan kemarahannya. Tiba-tiba si ayah berusaha menenangkan keadaan dan mengatakan bahawa anaknya sakit dan tidak mengetahui apa yang dikatakan.
Dialog yang Dirakam di Dalam Surah As-Syu’ara’
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ
70.  Ketika ia berkata kepada bapaknya dan kaumnya: "Apakah yang kamu sembah?"
قَالُوا نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ
71. Mereka menjawab: "Kami menyembah berhala-berhala dan kami senantiasa tekun menyembahnya".
قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ
72. Berkata Ibrahim السلام عليه  : "Apakah berhala-berhala itu mendengar (doa)mu sewaktu kamu berdoa (kepadanya)?,
أَوْ يَنْفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ
73. atau (dapatkah) mereka memberi manfaat kepadamu atau memberi mudharat?"
قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءَنَا كَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ
74. Mereka menjawab: "(Bukan karena itu) sebenarnya kami mendapati nenek moyang kami berbuat demikian".
قَالَ أَفَرَأَيْتُمْ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ
75. Ibrahim السلام عليه  berkata: "Maka apakah kamu telah memperhatikan apa yang selalu kamu sembah.
أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ
76. kamu dan nenek moyang kamu yang dahulu?,
فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ
77. kerana sesungguhnya apa yang kamu sembah itu adalah musuhku, kecuali Robb Semesta Alam,
الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ
78. Yang telah menciptakan aku, maka Dialah yang menunjuki aku,
وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ
79. dan  Yang Dia memberi makan dan minum kepadaku,
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ
80. dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkan aku
وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ
81. dan Yang akan mematikan aku, kemudian akan menghidupkan aku (kembali),
وَالَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ
82. dan Yang amat kuinginkan akan mengampuni kesalahanku pada hari kiamat".
Rakaman Dialog dalam Surah Al Anbiya’
وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا بِهِ عَالِمِينَ
51. Dan sesungguhnya telah Kami anugerahkan kepada Ibrahim السلام عليه  hidayah kebenaran sebelum (Musa dan Harun), dan adalah Kami mengetahui (keadaan)nya.
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَٰذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ
52. (Ingatlah), ketika Ibrahim السلام عليه  berkata kepada bapanya dan kaumnya: "Patung-patung apakah ini yang kamu tekun beribadat kepadanya?"
قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ
53. Mereka menjawab: "Kami mendapati bapa-bapa kami menyembahnya".
قَالَ لَقَدْ كُنْتُمْ أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
54. Ibrahim السلام عليه  berkata: "Sesungguhnya kamu dan bapa-bapamu berada dalam kesesatan yang nyata".
قَالُوا أَجِئْتَنَا بِالْحَقِّ أَمْ أَنْتَ مِنَ اللَّاعِبِينَ
55. Mereka menjawab: "Apakah kamu datang kepada kami dengan sungguh-sungguh ataukah kamu termasuk orang-orang yang bermain-main?"
قَالَ بَلْ رَبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ
56. Ibrahim السلام عليه  berkata: "Sebenarnya Robb kamu ialah Robb langit dan bumi yang telah menciptakannya: dan hamba termasuk orang-orang  yang menyaksi

Seruan Nabi Ibrahim السلام عليه  dalam Surah Al Ankabut
وَإِبْرَاهِيمَ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ ۖ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
16. Dan (ingatlah) Ibrahim السلام عليه  , ketika ia berkata kepada kaumnya: "Sembahlah olehmu Allah dan bertakwalah kepada-Nya. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.
إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَتَخْلُقُونَ إِفْكًا ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ ۖ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
17. Sesungguhnya apa yang kamu sembah selain Allah itu adalah berhala, dan kamu membuat dusta. Sesungguhnya yang kamu sembah selain Allah itu tidak mampu memberikan rezeki kepadamu; maka mintalah rezeki itu di sisi Allah, dan sembahlah Dia dan bersyukurlah kepada-Nya. Hanya kepada-Nya-lah kamu akan dikembalikan. (Al Ankabut)

Keluh kesah jiwa Nabi Ibrahim السلام عليه  mendapatkan jawapan
Lalu keduanya keluar dari tempat penyembahan itu. Si ayah menemani Ibrahim السلام عليه  menuju tempat tidurnya dan berusaha menidurkannya dan meninggalkannya setelah itu. Namun, baginda tidak mahu tidur ketika melihat kesesatan yang menimpa manusia. Baginda pun segera bangkit dari tempat tidurnya. Baginda bukan seorang yang sakit. Baginda merasa dihadapkan pada peristiwa yang besar dan menganggap mustahil bahawa patung-patung yang terbuat dari kayu-kayu dan batu- batuan itu menjadi ILAH bagi kaumnya.
 Ibrahim السلام عليه  keluar dari rumahnya menuju ke gunung. Beliau berjalan sendirian di tengah kegelapan. Baginda memilih salah satu gua di gunung, lalu duduk termenung sambil memperhatikan langit. Baginda mulai bosan memandang bumi yang dipenuhi dengan suasana jahiliah yang bersandarkan kepada berhala.



Dialog Nabi Ibrahim السلام عليه   kepada kelompok kaumyang menyembah bintang, bulan dan matahari
Tidak lama setelah Nabi Ibrahim السلام عليه  memperhatikan langit kemudian melihat-lihat berbagai bintang yang disembah oleh sekumpulan kaumnya yang lain. Saat itu hati Nabi Ibrahim السلام عليه  - sebagai pemuda yang masih belia - merasakan kesedihan yang luar biasa. Lalu baguinda melihat apa yang di belakang bulan dan bintang. Hal itu sangat mengagumkannya. Mengapa kaumnya menyembah bintang? Bukankah semua itu muncul dan tenggelam dengan izin- Nya.
وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ
وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ
“Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Ibrahim السلام عليه  tanda-tanda keagungan (Kami yang terdapat) di langit dan bumi dan (Kami memperlihatkannya) agar dia termasuk orang yang yakin.”(Surah Al An’am:75)
Kaum baginda mengira bahawa Ibrahim السلام عليه  menolak penyembahan berhala dan cenderung pada penyembahan bintang. Namun di saat pagi, Nabi Ibrahim السلام عليه  mengingatkan kaumnya dan membuatkan mereka terkejut di mana bintang-bintang yang diyakininya kelmarin kini telah tenggelam. Ibrahim السلام عليه  mengatakan bahawa baginda tidak menyukai yang tenggelam.
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَىٰ كَوْكَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ
“Ketika malam telah gelap, dia melihat sebuah bintang (lalu) dia berkata: "Inilah ROBBku", tetapi tatkala bintang itu tenggelam dia berkata: "Saya tidak suka kepada yang tenggelam". (QS. al-An'am: 76)
Ibrahim السلام عليه  kembali merenung dan memberitahukan kaumnya pada malam kedua bahawa bulan adalah Robbnya. Kaum Nabi Ibrahim السلام عليه  tidak mengetahui atau tidak memiliki kapasiti logik yang cukup atau kecerdasan yang cukup, bahawa sebenarnya Nabi Ibrahim السلام عليه  ingin menyedarkan dengan cara sangat lembut dan penuh cinta. Bagaimana mereka menyembah bintang yang terkadang tersembunyi dan terkadang muncul atau terkadang terbit dan terkadang tenggelam. Mula-mula kaum Nabi Ibrahim السلام عليه  tidak mengetahui yang demikian itu. Pertama-tama Ibrahim السلام عليه  menyanjung bulan tetapi ternyata bulan seperti bintang yang lain, ia pun muncul dan tenggelam.
فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ
“Kemudian tatkala dia melihat bulan terbit dia berkata: "Inilah Robbku". Tetapi setelah bulan itu terbenam, dia berkata: "Sesungguhnya jika Robbku tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku termasuk orang yang sesat".(Surah Al-An'am: 77)
Baginda berbicara dengan kaumnya tentang penolakan penyembahan terhadap bulan. Ibrahim السلام عليه  berhasil menggoyahkan keyakinan terhadap penyembahan bulan dengan penuh kelembutan dan ketenangan. Bagaimana manusia menyembah bulan yang terkadang tersembunyi dan terkadang muncul. Sungguh, kata Ibrahim السلام عليه,betapa hamba membayangkan apa yang terjadi padaku jika Robbku tidak membimbingku. Nabi Ibrahim السلام عليه  mengisyaratkan kepada mereka bahawa Robbnya bukan seperti makhluk yang mereka sembah.
Ibrahim السلام عليه  berdialog dengan penyembah matahari pula. Baginda memberitahu bahawa matahari adalah RobbNya kerana dia yang terbesar. Lagi-lagi Ibrahim السلام عليه  memainkan peranan yang penting dalam rangka menggugah fikiran mereka. Para penyembah matahari tidak mengetahui bahawa mereka menyembah makhluk.
Setelah Ibrahim السلام عليه  memberitahu bahawa matahari adalah Robbnya, beliau menunggu saat yang tepat sehingga matahari itu tenggelam dan ternyata benar dia bagaikan sembahan-sembahan yang lain yang suatu saat akan tenggelam. Setelah itu Ibrahim السلام عليه  mewarkan bahawa baginda terbebas dari penyembahan matahari.
فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَا أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ
“Kemudian tatkala ia melihat matahari terbit, dia berkata: "Inilah Robbku, ini yang lebih besar". Maka tatkala matahari itu terbenam, dia berkata: "Hai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan.”
(Surah Al-An’am: 78)
إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
“Sesungguhnya hamba menghadapkan diriku kepada Robb yang menciptakan langit dan bumi, dengan cenderung kepada agama yang benar, dan hamba bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan (Robb).” (Surah Al An’am : 79)
Ibrahim السلام عليه  mulai memandang dan memberikan pengarahan kepada kaumnya bahawa wujud Pencipta langit dan bumi. Persoalan Nabi Ibrahim السلام عليه  kepada kaumnya mampu memunculkan kebenaran, tetapi sebagaimana biasa kebatilan tidak tunduk begitu saja. Mereka mulai menampakkan taringnya dan mulai menggugat Ibrahim السلام عليه  .Mereka mulai menentang Nabi Ibrahim السلام عليه  dan mulai mendebatnya dan bahkan mengancamnya.

وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ ۚ قَالَ أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ ۚ وَلَا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا ۗ وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۗ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ
80. Dan baginda dibantah oleh kaumnya. Baginda berkata: "Apakah kamu hendak membantah tentang Allah, padahal sesungguhnya Allah telah memberi petunjuk kepadaku". Dan aku tidak takut kepada (malapetaka dari) sembahan-sembahan yang kamu persyrikikkan dengan Allah, kecuali di kala Robbku menghendaki sesuatu (dari malapetaka) itu. Pengetahuan Robbku meliputi segala sesuatu. Maka apakah kamu tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya)?" (Surah Al An’am:80)
وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
“Bagaimana aku takut kepada sembahan-sembahan yang kamu persekutukan (dengan Allah), padahal kamu tidak mempersekutukan Allah dengan sembahan-sembahan yang Allah sendiri tidak menurunkan hujjah kepadamu untuk mempersekutukan-Nya. Maka manakah di antara dua golongan itu yang lebih berhak memperoleh keamanan (dari malapetaka), jika kamu mengetahui?” (Surah Al An’am :81)
الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ
“Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk”. (Al-An’am :82)
وَتِلْكَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ
“Dan itulah hujjah Kami yang Kami berikan kepada Ibrahim السلام عليه  untuk menghadapi kaumnya. Kami tinggikan siapa yang Kami kehendaki beberapa darjat. Sesungguhnya Robbmu Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.” (Al-An’am : 83)
Seruan Nabi Ibrahim السلام عليه  menggemparkan kaum baginda!!
Bermulalah pergelutan antara Nabi Ibrahim السلام عليه  dan kaumnya. Tentu yang termasuk orang yang paling menentang adalah ayahnya yang mendidiknya laksana seorang ayah. Akhirnya, si ayah dan si anak terlibat dalam pergelutan yang sengit di mana kedua-duanya dipisahkan oleh prinsip-prinsip yang berbeza. Anak dengan kebenaran bersama Allah sedangkan si ayah berdiri bersama kebatilan. Si ayah berkata kepada anaknya: "Sungguh besar ujianku kepadamu wahai Ibrahim. Engkau telah berkhianat kepadaku dan bersikap tidak terpuji kepadaku."
Di dalam Surah As Saffat terdapat beberapa dialog antara baginda kepada ayah dan kaum baginda.
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَاذَا تَعْبُدُونَ
“(Ingatlah) ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya: "Apakah yang kamu sembah itu?” (Surah As-Saffat ;85)
أَئِفْكًا آلِهَةً دُونَ اللَّهِ تُرِيدُونَ
“Apakah kamu menghendaki Alihatan selain Allah dengan jalan berbohong (memutar belitkan kebenaran)?”
(Surah As-Saffat : 86)
فَمَا ظَنُّكُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِينَ
“Maka apakah anggapanmu terhadap Robb semesta alam?"
(Surah As-Saffat : 87)
فَنَظَرَ نَظْرَةً فِي النُّجُومِ
“Lalu dia memandang sekali pandang ke bintang-bintang.”
(surah As Saffat: 88)
فَقَالَ إِنِّي سَقِيمٌ
“ Kemudian ia berkata: "Sesungguhnya aku merasa sakit".
(Surah As Saffat : 89)
فَتَوَلَّوْا عَنْهُ مُدْبِرِينَ
“Lalu mereka berpaling daripadanya dengan membelakang (meninggalkannya).”
(Surah As Saffat : 90)

Di dalam Surah Maryam juga terdapat firman Allah mengenai Nabi Ibrahim السلام عليه  dan kaumnya;
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ وَلَا يُغْنِي عَنْكَ شَيْئًا
42. Ingatlah ketika ia berkata kepada bapanya; "Wahai bapaku, mengapa kamu menyembah sesuatu yang tidak mendengar, tidak melihat dan tidak dapat menolong kamu sedikitpun?
يَا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جَاءَنِي مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْنِي أَهْدِكَ صِرَاطًا سَوِيًّا
43. Wahai bapaku, sesungguhnya telah datang kepadaku sebahagian ilmu pengetahuan yang tidak datang kepadamu, maka ikutilah aku, niscaya aku akan menunjukkan kepadamu jalan yang lurus.”
يَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلرَّحْمَٰنِ عَصِيًّا
44. Wahai bapaku, janganlah kamu menyembah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu derhaka kepada Yang Maha Pemurah.
يَا أَبَتِ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذَابٌ مِنَ الرَّحْمَٰنِ فَتَكُونَ لِلشَّيْطَانِ وَلِيًّا
45. Wahai bapaku, sesungguhnya aku khuatir bahwa kamu akan ditimpa azab dari Yang Maha Pemurah, maka kamu menjadi kawan (penolong) bagi syaitan".
قَالَ أَرَاغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتِي يَا إِبْرَاهِيمُ ۖ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ ۖ وَاهْجُرْنِي مَلِيًّا
46. Berkata bapanya: "Bencikah kamu kepada Alihatanku, hai Ibrahim? Jika kamu tidak berhenti, maka nescaya kamu akan ku rejam, dan tinggalkanlah aku buat waktu yang lama".

Harapan  Nabi Ibrahim السلام عليه  buat ayah baginda
Akhirnya, pertentangan itu membawa akibat pengusiran Nabi Ibrahim السلام عليه  dari rumahnya, dan beliau pun terancam pembunuhan dan perejaman. Meskipun demikian, sikap Nabi Ibrahim السلام عليه  tidak pernah berubah. Beliau tetap menjadi anak yang baik dan Nabi yang mulia. Beliau berdialog dengan ayahnya dengan menggunakan adab para nabi dan etika para nabi. Ketika mendengar penghinaan, pengusiran, dan ancaman pembunuhan dari ayahnya, baginda berkata dengan lembut yang difirmankan Allah di dalam Surah Maryam :
قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ ۖ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبِّي ۖ إِنَّهُ كَانَ بِي حَفِيًّا
47. Berkata Ibrahim: "Semoga keselamatan dilimpahkan kepadamu, aku akan memintakan ampun bagimu kepada Robbku. Sesungguhnya Dia sangat baik kepadaku.”
وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُو رَبِّي عَسَىٰ أَلَّا أَكُونَ بِدُعَاءِ رَبِّي شَقِيًّا
48. Dan aku akan menjauhkan diri darimu dan dari apa yang kamu seru selain Allah, dan aku akan berdoa kepada Robbku, mudah-mudahan aku tidak akan kecewa dengan berdoa kepada Robbku".

فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ ۖ وَكُلًّا جَعَلْنَا نَبِيًّا
49. Maka ketika Ibrahim السلام عليه  sudah menjauhkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah selain Allah, Kami anugerahkan kepadanya Ishak, dan Ya'qub. Dan masing-masingnya Kami angkat menjadi nabi.

Detik kehancuran berhala!!
وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ
57. Demi Allah, sesungguhnya aku akan melakukan tipu daya terhadap berhala-berhalamu sesudah kamu pergi meninggalkannya. (Al Anbiya)

Nabi Ibrahim السلام عليه  pun keluar dari rumah ayahnya. Beliau meninggalkan kaumnya dan menyembah selain Allah.. Baginda menetapkan suatu urusan dalam dirinya, baginda mengetahui bahawa di sana ada pesta besar yang diadakan di tepi sungai di mana manusia-manusia berduyu-duyun menuju ke sana. Beliau menunggu sampai perayaan itu datang di mana saat itu kota menjadi sunyi kerana ditinggalkan oleh manusia yang hidup di dalamnya dan mereka menuju ke tempat itu. Jalan-jalan yang menuju tempat penyembahan menjadi sepi dan tempat penyembahan itu pun ditinggalkan oleh penjaganya. Semua orang mengikuti pesta itu.
Dengan penuh hati-hati, Ibrahim memasuki tempat penyembahan dengan membawa kapak yang tajam. Ibrahim السلام عليه  melihat patung-patung yang terukir dari batu-batu dan kayu-kayu. Ibrahim pun melihat makanan yang diletakkan oleh manusia di depannya sebagai hadiah dan nazar. Ibrahim السلام عليه  mendekat pada patung-patung itu. Kepada salah satu patung - dengan nada bercanda - ia berkata: "Makanan yang ada di depanmu hai patung telah dingin. Mengapa engkau tidak memakannya. Namun patung itu tetap membisu." Ibrahim السلام عليه  pun bertanya kepada patung-patung lain di sekitarnya.
فَرَاغَ إِلَىٰ آلِهَتِهِمْ فَقَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ
“Kemudian ia pergi dengan diam-diam kepada berhala-berhala mereka; lalu ia berkata: "Apakah kamu tidak makan?”(Surah As Saffat : 91)
مَا لَكُمْ لَا تَنْطِقُونَ
“Kenapa kamu tidak menjawab?" (Surah As-Saffat:92)

فَرَاغَ عَلَيْهِمْ ضَرْبًا بِالْيَمِينِ
“ Lalu dihadapinya berhala-berhala itu sambil memukulnya dengan tangan kanannya (dengan kuat).” (Surah As Saffat :93)

فَجَعَلَهُمْ جُذَاذًا إِلَّا كَبِيرًا لَهُمْ لَعَلَّهُمْ إِلَيْهِ يَرْجِعُونَ
“ Maka Ibrahim السلام عليه  membuat berhala-berhala itu hancur berpotong-potong, kecuali yang terbesar (induk) dari patung-patung yang lain; agar mereka kembali (untuk bertanya) kepadanya” (Surah Al Anbiya: 58)

Ibrahim السلام عليه  pun langsung mengangkat kapak yang ada di tangannya dan mulai menghancurkan berhala yang palsu yang disembah oleh manusia. Ibrahim السلام عليه  menghancurkan seluruh patung-patung itu dan hanya menyisakan satu patung, lalu beliau menggantungkan kapak itu dilehernya. Setelah melaksanakan tugas itu, baginda pergi menuju ke gunung. Baginda telah bersumpah untuk membawa suatu bukti yang jelas, bahkan bukti praktis tentang kebodohan kaumnya dalam menyembah selain Allah. Akhirnya, pesta perayaan itu selesai dan manusia kembali ke tempat mereka masing-masing. Dan ketika salah seorang masuk ke tempat sembahan itu ia pun berteriak. Manusia-manusia datang menolongnya dan ingin mengetahui apa sebab di balik teriakan itu.
فَأَقْبَلُوا إِلَيْهِ يَزِفُّونَ
“Kemudian kaumnya datang kepadanya dengan bergegas.” (Surah As-Saffat :94)
قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ
“Ibrahim السلام عليه  berkata: "Apakah kamu menyembah patung-patung yang kamu pahat itu?”(Surah As Saffat:95)
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ
“Padahal Allah-lah yang menciptakan kamu dan apa yang kamu perbuat itu". (Surah AsSaffat : 96)

قَالُوا مَنْ فَعَلَ هَٰذَا بِآلِهَتِنَا إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِينَ
59. Mereka berkata: "Siapakah yang melakukan perbuatan ini terhadap Alihatan kami, sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang zalim". (Al Anbiya: 59)
قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ
60. Mereka berkata: "Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim". (Al Anbiya:60)
قَالُوا فَأْتُوا بِهِ عَلَىٰ أَعْيُنِ النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَشْهَدُونَ
61. Mereka berkata: "(Kalau demikian) bawalah dia dengan cara yang dapat dilihat orang banyak, agar mereka menyaksikan".
قَالُوا أَأَنْتَ فَعَلْتَ هَٰذَا بِآلِهَتِنَا يَا إِبْرَاهِيمُ
62. Mereka bertanya: "Apakah kamu, yang melakukan perbuatan ini terhadap Alihatan kami, hai Ibrahim?"
قَالَ بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هَٰذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِنْ كَانُوا يَنْطِقُونَ
63. Ibrahim menjawab: "Sebenarnya patung yang besar itulah yang melakukannya, maka tanyakanlah kepada berhala itu, jika mereka dapat berbicara".

فَرَجَعُوا إِلَىٰ أَنْفُسِهِمْ فَقَالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ
64. Maka mereka telah kembali kepada kesadaran dan lalu berkata: "Sesungguhnya kamu sekalian adalah orang-orang yang menganiaya (diri sendiri)",
ثُمَّ نُكِسُوا عَلَىٰ رُءُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَٰؤُلَاءِ يَنْطِقُونَ
65. kemudian kepala mereka jadi tertunduk (lalu berkata): "Sesungguhnya kamu (hai Ibrahim) telah mengetahui bahwa berhala-berhala itu tidak dapat berbicara".

قَالَ أَفَتَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُكُمْ شَيْئًا وَلَا يَضُرُّكُمْ
66. Ibrahim berkata: Maka mengapakah kamu menyembah selain Allah sesuatu yang tidak dapat memberi manfaat sedikitpun dan tidak (pula) memberi mudharat kepada kamu?"
أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
67. Uhf (celakalah) kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah. Maka apakah kamu tidak memahami?
Nabi Ibrahim السلام عليه  mampu menundukkan mereka dan menggoyahkan hati kaumnya dengan argumentasi dan logik berfikir yang sehat. Tetapi mereka membalasnya dengan menetapkan akan menggantungnya di dalam api. Sungguh ini sangat menghairankan. Suatu mahkamah yang mengerikan digelar di mana si tertuduh akan dihukum dengan pembakaran. Demikianlah masalah pergelutan antara pemikiran, atau antara nilai- nilai, atau antara prinsip-prinsip selalu terjadi dan selalu membara di tengah-tengah masyarakat.
Orang-orang yang sombong bangkit untuk menenangkan suasana. Para penentang itu tidak mahu manusia akan menyembah selain berhala. Mereka pun mengatakan akan menggantung dan akan membakar Ibrahim hidup-hidup. Nabi Ibrahim pun ditangkap lalu disiapkanlah tempat pembakaran. Para penentang itu berkata kepada pengikutnya: "Bakarlah Ibrahim, dan tolonglah berhala sembahan kalian jika kalian benar-benar menyembahnya." Mereka pun terpengaruh dengan ucapan tersebut. Mereka pun menyiapkan alat-alat untuk membakar Nabi Ibrahim السلام عليه.
Viral: Ibrahim السلام عليه  dibakar kerana menyeru kepada kalimah kebenaran !!!
قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْيَانًا فَأَلْقُوهُ فِي الْجَحِيمِ
97. Mereka berkata: "Dirikanlah suatu bangunan untuk (membakar) Ibrahim السلام عليه  ; lalu lemparkanlah dia ke dalam api yang menyala-nyala itu". ( Assaffat97)
فَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِينَ
98. Mereka hendak melakukan tipu muslihat kepadanya, maka Kami jadikan mereka orang-orang yang hina.
فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا اقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ فَأَنْجَاهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
“Maka tidak adalah jawaban kaum Ibrahim السلام عليه  , selain mengatakan: "Bunuhlah atau bakarlah dia", lalu Allah menyelamatkannya dari api. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang-orang yang beriman. (Al-Ankabut :24)
وَقَالَ إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ وَيَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضًا وَمَأْوَاكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ نَاصِرِينَ
“Dan berkata Ibrahim: "Sesungguhnya berhala-berhala yang kamu sembah selain Allah adalah untuk menciptakan perasaan kasih sayang di antara kamu dalam kehidupan dunia ini kemudian di hari kiamat sebahagian kamu mengingkari sebahagian (yang lain) dan sebahagian kamu melaknati sebahagian (yang lain); dan tempat kembalimu ialah neraka, dan sekali-kali tak ada bagimu para penolongpun.”(Al-Ankabut :25)
Tersebarlah berita itu di kerajaan dan di seluruh negeri. Manusia-manusia berdatangan dari berbagai pelosok, dari gunung-gunung, dari berbagai desa, dan dari berbagai kota untuk menyaksikan balasan yang diterima bagi orang yang berani menentang sembahan mereka, bahkan menghancurkannya. Mereka menggali lubang besar yang dipenuhi kayu-kayu, batu-batu, dan pohon-pohon lalu mereka menyalakan api di dalamnya. Kemudian mereka mendatangkan manjaniq, yaitu suatu alat yang dapat digunakan untuk melempar Nabi Ibrahim السلام عليه  ke dalam api sehingga ia jatuh ke dalam lubang api. Mereka meletakkan Nabi Ibrahim السلام عليه  setelah mereka mengikat kedua tangannya dan kakinya pada manjaniq itu. Api pun mulai menyala dan asapnya mulai membumbung ke langit. Manusia yang melihat peristiwa itu berdiri agak jauh dari galian api itu kerana saking panasnya. Lalu, seorang tokoh dukun memerintahkan agar Ibrahim dilepaskan ke dalam api.
Api Cinta yang Mendingin
Tiba-tiba malaikat Jibril السلام عليه  berdiri di hadapan Nabi Ibrahim السلام عليه  dan bertanya kepadanya: "Wahai Ibrahim السلام عليه  , tidakkah engkau memiliki keperluan?" Nabi Ibrahim السلام عليه  menjawab: "Aku tidak memerlukan sesuatu darimu." Nabi Ibrahim السلام عليه  pun dilepaskan lalu dimasukkan ke dalam kubangan api. Nabi Ibrahim السلام عليه  terjatuh dalam api. Api pun mulai mengelilinginya, lalu Allah menurunkan perintah kepada api, Allah berkata:
قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ
Kami berfirman: "Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim", (Surah Al-Anbiya:69)
Api pun tunduk kepada perintah Allah sehingga ia menjadi dingin dan membawa keselamatan bagi Nabi Ibrahim السلام عليه  . Api hanya membakar tali- tali yang mengikat Nabi Ibrahim السلام عليه  . Nabi Ibrahim السلام عليه  dengan tenang berada di tengah-tengah api seakan-akan beliau duduk di tengah-tengah taman. Beliau memuji Allah, Robbnya dan mengagungkan-Nya. Yang ada di dalam hatinya hanya cinta kepada sang Kekasih, yaitu Allah Robbul Alamiin
Hati Nabi Ibrahim السلام عليه  tidak dipenuhi rasa takut atau menyesal atau berkeluh kesah. Yang ada dalam hati beliau hanya cinta semata. Api pun menjadi damai dan menjadi dingin. Sesungguhnya orang-orang yang cinta kepada Allah tidak akan merasakan ketakutan. Para pembesar dan para dukun mengamat-amati dari jauh betapa panasnya api itu. Bahkan api terus menyala dalam tempoh yang lama, sehingga orang-orang kafir mengira bahawa api itu tidak pernah padam. Ketika api itu padam, mereka dibuat terkejut ketika melihat Nabi Ibrahim السلام عليه  keluar dari kubangan api dalam keadaan selamat. Wajah mereka menjadi hitam kerana terpengaruh asap api sementara wajah Nabi Ibrahim السلام عليه  berseri-seri dan tampak diliputi dengan cahaya dan kebesaran. Bahkan pakaian yang dipakai Nabi Ibrahim السلام عليه  pun  tidak terbakar, dan baginda tidak tersentuh sedikit pun oleh api. Nabi Ibrahim السلام عليه  pun keluar dari api itu bagaikan baginda keluar dari taman. Lalu orang-orang kafir pun berteriak kehairanan. Mereka pun mendapatkan kekalahan dan kerugian. Allah berfirman:
وَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَخْسَرِينَ
70. mereka hendak berbuat rencana terhadap Ibrahim السلام عليه  , maka Kami menjadikan mereka itu orang-orang yang paling merugi.

Dakwah Nabi Ibrahim السلام عليه  kepada Raja
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
“Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang mendebat Ibrahim tentang Tuhannya (Allah) karena Allah telah memberikan kepada orang itu pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim mengatakan: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan mematikan," orang itu berkata: "Saya dapat menghidupkan dan mematikan". Ibrahim berkata: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah dia dari barat," lalu terdiamlah orang kafir itu; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim”. (Surah Al Baqarah: 258)

Nabi Ibrahim السلام عليه  pun akhirnya terlibat perselisihan dengan raja yang menyangka bahawa dirinya adalah sembahan kaumnya. Raja itu menyuruh mereka untuk menyembahnya. Dalam rangka menjaga kepentingannya, boleh jadi memang ia menyangka bahawa dirinya sesembahan. kerana Allah telah memberikannya suatu kerajaan yang besar, ia lupa bahawa ia hanya manusia biasa. Kita tidak mengetahui, apakah ia seorang raja atas kaum Nabi Ibrahim السلام عليه  lalu ia mendengar kisah mukjizatnya kemudian ia memanggilnya untuk berdebat dengan baginda, atau mungkin ia raja dari daerah lain. Tapi yang kita ketahui bahawa pertemuan di antara keduanya menyebabkan jatuhnya perselisihan orang kafir.
Allah sengaja tidak menyebut nama raja itu kerana dianggap tidak penting, sebagaimana Al-Quraan juga tidak menyebut dialog panjang yang terjadi antara Nabi Ibrahim السلام عليه  dan dia. Barangkali raja itu berkata kepada Nabi Ibrahim: "Aku mendengar bahawa Anda mengajak manusia untuk menyembah Ilah yang baru dan meninggalkan berhala yang lama." Nabi Ibrahim السلام عليه  menjawab: "Tiada Ilah lain selain Allah Yang Maha Esa." Si Raja berkata: "Apa yang dilakukan oleh Ilahmu yang tidak dapat aku lakukan?" Raja yang terkena penyakit sombong dan bangga diri itu adalah raja yang tidak tahu diri. Penghormatan manusia dan ketertundukkan manusia kepadanya itu jesteru meningkatkan kesombongannya. Nabi Ibrahim السلام عليه  mendengar apa yang dikatakan oleh si raja. Nabi Ibrahim السلام عليه  mengetahui segala sesuatunya.
Mendengar tentangan Nabi Ibrahim السلام عليه  itu, raja menjadi terpaku dan terdiam ia merasa tidak mampu. la tidak mampu berkata-kata lagi. Nabi Ibrahim السلام عليه  berkata kepada raja bahawa Allah  mampu mendatangkan matahari dari timur, apakah ia mampu mendatangkan matahari dari barat. Tentu raja tidak mampu mendatangkannya. Alam mempunyai aturan dan undang-undang yang diatur dan diciptakan oleh Allah di mana tiada makhluk yang lain yang mampu mengubahnya. Jika raja mengaku bahawa ia benar-benar sembahan, maka tentu ia dapat mengubah hukum alam tersebut. Saat itu si raja merasa tidak mampu memenuhi tentangan itu. Ia justru membisu. Ia tidak mengetahui apa yang harus dikatakannya dan apa yang harus dilakukannya. Setelah orang-orang kafir diam membisu, Nabi Ibrahim السلام عليه  meninggalkan istana raja. Kemudian kebenaran Nabi Ibrahim السلام عليه  tersebar di segala penjuru negeri. Manusia mulai ramai-ramai membicarakan mukjizatnya dan keselamatannya dari api. Manusia menyinggung bagaimana sikap raja ketika mendengar tentangan Nabi Ibrahim السلام عليه  , dan bagaimana si raja menjadi membisu dan tidak mengetahui apa yang harus dikatakannya.

Sunnah Para Rasul Allah dalam menegakkan kalimah LailahaillAllah: Pengikut setia yang amat sedikit dan terdapat penentangan oleh keluarga sendiri
Nabi Ibrahim السلام عليه  tetap melanjutkan dakwahnya di jalan Allah. Nabi Ibrahim mencurahkan tenaga dan upayanya untuk membimbing kaumnya. Nabi Ibrahim السلام عليه  berusaha menyedarkan mereka dengan berbagai cara. Meskipun beliau sangat cinta dan menyayangi mereka, mereka malah jesteru marah kepadanya dan malah mengusirnya. Dan tiada yang beriman bersamanya kecuali seorang perempuan dan seorang lelaki. Perempuan itu bernama Sarah yang kemudian menjadi isterinya sedangkan laki-laki itu adalah Luth yang kemudian menjadi nabi setelahnya.
Ketika Nabi Ibrahim السلام عليه  mengetahui bahawa tidak seorang pun beriman selain kedua orang tersebut, ia menetapkan untuk berhijrah. Sebelum baginda berhijrah, ia mengajak ayahnya beriman. Kemudian Nabi Ibrahim السلام عليه  mengetahui bahawa ayahnya adalah musuh Allah dan dia tidak akan beriman. Nabi Ibrahim السلام عليه  pun berlepas diri darinya dan memutuskan hubungan dengannya.
وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ
“Dan Ibrahim berkata: "Sesungguhnya aku pergi menghadap kepada Robbku, dan Dia akan memberi petunjuk kepadaku.” (As Saffat:99)
وَنَجَّيْنَاهُ وَلُوطًا إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا لِلْعَالَمِينَ
” Dan Kami seIamatkan Ibrahim السلام عليه  dan Luth السلام عليه  ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. (Surah Al-Anbiya: 71)

Untuk kedua kalinya dalam kisah para nabi kita mendapati hal yang memeranjatkan. Dalam kisah Nabi Nuh السلام عليه  kita menemukan bahawa si ayah seorang nabi dan si anak seorang kafir, sedangkan dalam kisah Nabi Ibrahim السلام عليه  justeru sebaliknya: si ayah yang menjadi kafir dan si anak yang menjadi nabi. Dalam kedua kisah tersebut kita mengetahui bahawa seorang mukmin berlepas diri dari musuh Allah, meskipun dia adalah anaknya dan ayahnya.
وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ
“dan ampunilah bapaku, karena sesungguhnya ia adalah termasuk golongan orang-orang yang sesat, (Surah Asy’ara’ ;86)
مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ
“Tiadalah sepatutnya bagi Nabi dan orang-orang yang beriman memintakan ampun (kepada Allah) bagi orang-orang musyrik, walaupun orang-orang musyrik itu adalah kaum kerabat(nya), sesudah jelas bagi mereka, bahwasanya orang-orang musyrik itu adalah penghuni neraka jahanam.” (At Taubah :113)
وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ ۚ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ
“Dan permintaan ampun dari Ibrahim (kepada Allah) untuk bapaknya tidak lain hanyalah karena suatu janji yang telah diikrarkannya kepada bapaknya itu. Maka, tatkala jelas bagi Ibrahim السلام عليه  bahawa bapaknya itu adalah musuh Allah, maka Ibrahim berlepas diri dari padanya. Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang yang sangat lembut hatinya lagi penyantun.” (At Taubah :114)
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
“Dan Allah sekali-kali tidak akan menyesatkan suatu kaum, sesudah Allah memberi petunjuk kepada mereka sehingga dijelaskan-Nya kepada mereka apa yang harus mereka jauhi. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Surah At Taubah : 115)
Nabi Ibrahim السلام عليه  keluar meninggalkan negerinya dan memulai perjalanannya dalam hijrah. Nabi Ibrahim السلام عليه  pergi ke kota yang bernama Aur dan ke kota yang lain bernama Haran, kemudian beliau pergi ke Palestina bersama isterinya, satu-satunya wanita yang beriman kepadanya. Baginda juga disertai Luth السلام عليه  , satu-satunya lelaki yang beriman kepadanya. Allah berfirman:
فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ ۘ وَقَالَ إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَىٰ رَبِّي ۖ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
“Maka Luth السلام عليه  membenarkan (kenabian)nya. Dan berkatalah Ibrahim: "Sesungguhnya aku akan berpindah ke (tempat yang diperintahkan) Robbku (kepadaku); sesungguhnya Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah Al Ankabut: 26)
وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ وَآتَيْنَاهُ أَجْرَهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ
“Dan Kami anugerahkan kepda Ibrahim السلام عليه  , Ishak السلام عليه  dan Ya'qub السلام عليه  , dan Kami jadikan kenabian dan Al Kitab pada keturunannya, dan Kami berikan kepadanya balasannya di dunia; dan sesungguhnya dia di akhirat, benar-benar termasuk orang-orang yang saleh. (Surah :Al ankabut :27


Setelah ke Palestin, Nabi Ibrahim السلام عليه  pergi ke Mesir. Selama perjalanan ini Nabi Ibrahim السلام عليه  mengajak manusia untuk menyembah Allah, bahkan beliau berjuang dalam hal itu denqan gigih. Baginda mengabdi dan membantu orang-orang yang tidak mampu dan orang-orang yang lemah. Beliau menegakkan keadilan di tengah-tengah manusia dan menunjukkan kepada mereka jalan yang benar iaitu jalan kalimah LailahaillAllah.           

0 comments:

Post a Comment